4176 Mahogny Sejlbåd 32

SEJLBÅD

Mahogny Sejlbåd 32'


  • Unik velplejet dansk Yacht. Et smykke på vandet.    

  • Motor: Mercedes Diesel 74 hk.  År 1982

  • Årgang: 1959
  • Hjemhavn: Østjylland
  • Pris:  197.000 DKK

Beskrivelse

 

UNIK DANSK MAHOGNY YACHT   *   YDERST VELHOLDT OVERALT    *    GODT UDSTYRET

 

 

Liebhaveri og glæden ved et meget smukt skib.


Bygget i Danmark i 1959 af bådebygger Henry Søgaard fra Århus.


Egespant, lamineret asketræssvøb, klædning 32 mm mahogny og teakdæk samt teakcockpit.


Skibet er langkølet, sejlklart og fremstår i usædvanlig god stand.


Altid været i samme families ejerskab.



Når man færdes på havnen, er der nogle skibe øjet falder på med det samme. Præcis sådan er det med dette meget smukke og velholdte skib. Her er blanke overflader, ædelt træværk og fine linjer. Det flotte håndværk og ejerens glæden ved at vedligeholde, eje og sejle så smukt et skib lyser ud af hende



Den fine sejlyacht bærer det velklingende navn: "Silja".



Hun er et skib som er, og altid har været, i absolut fin og sødygtigt stand. Hun er i dag ejet og sejlet af 2. generation i den familie, der købte hende som helt ny i 1959.


"Silja" har bragt sit skipperpar rundt på mange fine ture i Danmark og i vore skandinaviske hjemmefarvande.


Naturligvis har "Silja" også taget turen til varmere himmelstrøg til Middelhavets sol - og tilbage igen - på fornem vis.




INDRETNING OG KOMFORT:


Allerede på afstand og inden man går ombord, fornemmer man den helt særlige maritime atmosfære "Silja" byder på.


Det store indbydende bovspryd i rustfri stål og teaktræ giver nem adgang til fordækket. Her udstyret med dobbelte rulleforstag, hvor både fok og genua præsenterer sig fint og nemt.


Teakdækket er rigtig fint og lækkert og giver adgang ud agter, til det fine cockpit. Her fremstår alt i den rigtige maritime stil. Cockpittet er med flot tykt teak på både kistebænke og på dørken. Der er rigelig med plads om cockpitbordet såvel som der også er god plads til manøvrer under sejlads, da båden er med rorpindsstyring. 


Roret er udstyret med en "rive" på cockpitkarmen, så rorpinden nemt og elegant fikseres i en hvilken som helst retning. En fin lille detalje, man kan have stor glæde af. Alternativt kan man naturligvis bruge autopiloten de stunder hvor man ikke selv ønsker at have tag om rorpinden.


Når man går ned om læ overraskes man af hvor lys og fin "Silja" fremtræder. Overalt er der bare masser af dagslys, der lyser så flot ind gennem de mange hærdede glasruder. Størrelsen og rummelighed om læ er andre gode etiketter på skibet.


Indretningen er nemlig helt speciel, da der er hele 2 saloner i båden.  Den første salon er med navigations- og opholdsplads. Herfra går man videre frem i skibet, hvor vi møder pantryet og der efter den anden store salon. Her findes dobbelt sofa arrangement om midterbordet på traditionel vis.


Helt ude i forskibet er der et lukket toiletrum og en forkahyt med soveplads. Agters i styrbord side findes tillige en mindre stikkøje.


Der er overalt om læ rigtig god ståhøjde: 190 cm. i forsalon og 182/190 cm. i hovedsalon, samt 176 cm. ude i forpeaken.





STAND OG VEDLIGEHOLD:


"Silja" er bygget på egespanter og lamineret asketræssvøb. Klædningen er udført i 32 mm. tyk mahogni. Dæk og cockpittet er i teaktræ. Alt teak er oprindelig 15 mm og der er godt og vel 10 mm. tykkelse i dag. Teak er lagt i sikafleks og skruet på.


Skibet er nittet men bronzenavler. Kølboltene er rustfri stål og der er støbejernskøl. Søventiler er også i bronze.


Dækket over salonen er bygget i marinekrydsfiner med glasfiber på ruffet.


Alle ruder er af hærdet glas, bortset fra de 3 små ruder ved sprayhood, som er acryl/polycarbonat.


Alt udvendigt træværk fra vandlinjen og op er udført Coelan i stedet for lak. Teakdækket er naturligvis vedligeholdt og ubehandlet.

Coelan produktet er fra Hempel og holder normalt i ca. 8 år uden fornyelse. Coelan er påført første gang i 2011 efter at alt gammel lak blev fjernet. For 4 år siden er alt atter vandslebet og derefter igen behandlet 2 gange med ny Coelan.


Om læ er der også brugt Coerlan på rufsider mm. Der er også områder om læ med almindelig lak.


Du kan læse om Coelan produktet her:    https://hellers.dk/shop/?brand=1-coelan-boat-coating




Teknisk fungerer alt om bord, bortset fra sumlogge, den gamle GPS og ekkoloddet.


De 3 sejl er gode i forhold til alderen. De er alle brugbare og fremstår passede, hvide og pæne.


Bunden er nymalet Rød Mille fra Hempel og skibet har naturligvis været opbevaret på land i samtlige vintrer.


Skibet har aldrig været skadet eller havareret og det fremstår 100% tæt.


Motor og kølesystem er løbende passet og serviceret med nye filtre, olieskift, tærezink osv.





VELKOMMEN OM BORD:


"Silja" skal naturligvis ses i virkeligheden hvor hun rigtig kommer til sin ret.

Vi fremviser hende meget gerne til interesserede købere, som sætter pris på flot håndværk og et rigtigt træskib.

Hun ligger i vandet nu rigget, serviceret og helt parat til hurtig afsejling.




Venlig hilsen

Bjarke Sonnichsen

Yacht Dreams

Udstyr

Motor, gear og brændstoftanke

  • Indenbords Mercedes 2,4 liter.     
  • År 1982
  • Diesel
  • Ferskvandskølet
  • 74 hk.                 
  • Fastaksel
  • Fast skrue - 3 bladet - messing
  • Diesel tanke:
    2 stk. á 70 liter rustfri
    1 stk. á 60 liter kobber
    Ialt ca. 200 liter brændstof

Instrumenter, navigation og el

  • Kompas
  • Kortplotter - Lowrance
  • Ekkolod - Dana
  • Autopilot - Autohelm 2000 med eksternt display
  • VHF - Standard Horizon
  • GPS - ældre - ikke funktionsdygtig

Sejl og rig

  • Storsejl. Green Sail. gennemg.sejlpinde      År 2000
  • Genua. Green Sail. Rulle                                  År 2000
  • Fok. Green Sail. Rulle                                       År 1995
  • Rulle forstag - genua
  • Rulle forstag- fok
  • Spilerstag
  • Lazy Jack
  • Storsejlscover
  • Spil er i bronze

Øvrigt udstyr

  • Holdingtank 50 liter. Rustfri stål
  • Ferskvand 2 stk. Ialt 130 liter. Rustfri stål
  • Ankerspil i stævn - Elektrisk
  • Ankerkæde i stævn - Plovanker
  • Anker - ekstra - Danfort
  • Sprayhood - Tom Kvist                                    År 2018
  • Cockpit telt med bøjle ældre og slidt
  • Cockpitbord
  • Badestige
  • Gaskomfur med ovn
  • Kølebox med kompressor                               År 2020
  • Fryseboks i forpeak
  • Forbrugs batteri - 2 stk.                                   År 2018
  • Start batteri - 1. stk.                                          År 2016
  • Inverter 12 volt -> 220 volt
  • Batterilader Mobitronic
  • Landstrøm
  • 220 volt stik
  • Radio med CD - Sony                                        År 2005
  • TV - Carbest                                                        År 2020
  • Toilet manuelt
  • Oliefyr / varme - Webasto 3,5 kW                 År 2004
  • Redningskrans
  • Fortøjninger
  • Fendere
  • Brandslukker
  • Vinterpressening faconsyet til monteret rig

Stamdata

  • Farve:                        Lakeret Mahogny
  • Årgang båd:             1959        
  • Årgang motor:        1982
  • Materiale:                 Eg/Asketræ/Mahogny /Teak
  • Længde LOA:                                     9,91 m.
  • Bredde:                                               2,86 m.
  • Dybgang:                                            1,75 m.
  • Vægt:                                               7.800 kg.

Samtlige oplysninger om båden er oplyst af bådens ejer og er med forbehold for fejl.

Oplysninger garanteres ikke af Yacht Dreams Aps.