4063 LM28

SEJLBÅD

LM 28


  • Klassisk og velholdt motorsejler. Dansk topkvalitet
  • Motor: Bukh Diesel 24hk År 2007,  Sejldrev År 2013

  • Årgang: 1983
  • Hjemhavn: Østjylland
  • Pris: 189.000 DKK


Beskrivelse

 

Super flot LM 28    *    Nyere instrumenter    *    Autopilot på rorstamme   *    Bovpropel

 

 

En af de bedste motorsejlere, der er bygget.


Bukh 24 hk motor er skiftet til ny i 2007.


Sejldrev med Maxprop foldepropel skiftet til ny i 2013.


Virkelig pæn både om læ og på dæk.



Her kommer du på vandet i noget af det mest solide og velbyggede indenfor skandinaviske motorsejlere. LM28 er bygget i utallige eksemplarer og er kendt viden om for sin helt unikke kombination af styrehus og åbent cockpit.


Et dejligt, sødygtigt og sikkert skib til al slags vejr.



Hun præsenterer sig stadig absolut pæn og nydelig. Indbydende som hun har været lige fra fødslen.


At der kan være så gode pladsforhold og så fin ståhøjde i en 28 fods båd er ganske imponerende. Hun er bare godt tænkt fra begyndelsen og hele bådens fine koncept holder den dag i dag.




Indretning og komfort


LM28's særkende er kombinationen af et lukket førerhus og et åbent cockpit. De to vinduer og døren mellem de to fine rum kan skydes ned, så man opnår et helt åbent rum. Det er super elegant og smart lavet, at døren ganske enkelt glider ned i dørken foran motorrummet.

Ved styrepladsen i førerhuset er der meget fin udsigt. Her er overblik horisonten rundt gennem de store flotte vinduer. Over rorsmandens plads er der udsigt via stor skylight, der kan skydes til siden. Her kan man få alt lyset ind eller stå op og styre og skue ud over skibet i den friske luft.


Foretrækker man at sidde ude helt agter i det store cockpit, kan man glæde sig over, at skibet tillige har en helt klassisk rorpindsstyring. Rorpinden er aftagelig. Det er jo pragtfuldt at sidde ude agter og føre skibet med armen på rælingen og roret i den anden hånd.

Det er her man nyder den klassiske, rolige og hyggelige lyd, der kommer fra den fine Bukh motor. Så tænker man bare "Rigtigt skib".  Eller alternativt følelsen af at sejle lydløst, når man går for sejl alene. Begge dele giver velvære og sejlerglæde.


Cockpitbordet kan klappes helt ned eller sættes op med et enkelt klik. Det kan også foldes ud til dobbelt størrelse. På den måde er der rigeligt med sidde- og spiseplads til 6 personer.


Pantryet befinder sig centralt placeret sig i førerhuset, adskilt fra salonen.  

Nede i salonen om læ oplever man gode lyse og velstøttende hynder og i det hele taget en god siddekomfort.


Alle lakerede overflader og tekstiler er lækre og indbydende. Træværket står fint og signalerer klassisk og solid bådbyggerkunst. Noget man satte en ære i "før i tiden", hvor der var råd til, at man lavede det hele så fint.


Ryglænene på begge sofaer i salonen er hængslede. De kan klappes op og låses, så de to sovepladser på sofaerne i begge sider kan udvides. Plads til sengetøjet findes bag ryglænene, når de er slået ned om dagen.


Ude forrest i skibet finder sejlerparret deres egen kahyt med dobbeltkøje. Adgangen sker via en foldedør, som sparer plads og ganske enkelt er smartere end en traditionel dør.


Naturligvis er der også et fint lukket toiletrum med håndvask og rindende vand. Der er også monteret holding tank, som der bør være på et skib i dag.





Udstyr og vedligehold


Skibet er godt udstyret og det meste er opdateret til nyt omkring år 2010. Det gælder både motor, sejldrev, foldepropel, sejl og mange af de centrale instrumenter, samt ikke mindst autopiloten, som er af den gode slags, der går i indgreb direkte på rorstammen. 

Bovpropellen er fra 2021.


Den valgte motor er selvfølgelig af mærket Bukh og ferskvandskølet fra ny. Det er bare den helt rigtige motor at sætte i dette skib. Selvfølgelig i den klassiske røde Bukh farve. Det er absolut en af de stærkeste og mest holdbare marine motorer, der overhovedet bygges til fritidsbåde.


Man bemærker at motoren er placeret meget lettilgængeligt ude i cockpittet. Den ligger i sin egen motorbrønd med separat glasfiber dæksel, som igen sidder under en hængslet plade i dørken. Det er super fint, både for effektiv støjdæmpning samtidig med at det nærmest eliminerer muligheden for diesel lugt ombord. Rigtig fint er det.


I 2020 er der monteret ny startmotor og i 2023 ny dieseltrykpumpe.


Dækket er skridsikkert i den pæne grå farve og alle gelcoat overflader står pæne med minimale brugsspor.


Der er også eftermonteret teak platform i stævnen med plads til ankeret og integreret stævnstige.


Skibets anker og ankerkæde er i øvrigt fra "den øverste hylde", udført i rustfrit stål for at sætte prikken over i'et





Velkommen om bord


Kom ombord på denne fine LM 28 og oplev stemningen.


Det er bare at kaste fortøjningerne og sejle hende til sit nye hjem.


Vi glæder os til at vise og fortælle nærmere om hende.




Venlig hilsen

Bjarke Sonnichsen

Yacht Dreams

Udstyr

Motor

  • Bukh DV24
  • 24 hk
  • Årgang 2007
  • Diesel, 2 cylindret
  • Sejldrev og Korsør foldepropel årgang 2013
  • Ferskvandskølet

Instrumenter

  • Kompas - Silva
  • Kortplotter - Lowrance (AIS via VHF)          År 2023
  • Autopilot - Simrad AP16(På rorstammen)   År 2011
  • Fjernbetjening til autopilot - Simrad            År 2011
  • VHF - Simrad RS87    Kablet                           År 2012
  • VHF - Simrad RS87   Trådløs                          År 2012
  • Vindinstrument - NASA                                  År 2012
  • Ekkolod - Incastel                                             År 2023
  • Sumlog - VDO
  • Diverse motor instrumenter

Sejl, mast og rig

  • Storsejl med gennemgående sejlpinde        År 2012
  • Genua                                                                   År 2008
  • Rulleforstag  Harken MKIII , nyere                        
  • Spiler 65 m2
  • Lazy jack
  • Lazy pack                                                            År 2024
  • Kickingrod
  • Spil - 16" Andersen TWO speed 2. stk.
  • Stormast og bom - Selden
  • VHF antenne i mast
  • Dækslys og lanterne i mast

Øvrigt udstyr

  • Bovpropel med styring ved rorplads           År 2021
  • Stævnplatform med teak og rustfrit stål   År 2020
  • Stævnanker 7,5 kg, rustfrit stål
  • Ankerkæde, rustfrit og blytov
  • Stævnstige integreret, rustfrit stål
  • Badestige på agterspejl.
  • Trykvand
  • Oliefyr - Eberspächer
  • Cockpittelt - Schultz                                         År 2022
  • Vinter cockpitkaleche
  • Topmadres til forkahyt og salon                   År 2023
  • Rat og rorpinds styring
  • Manuelt toilet                                                     År 2024
  • Holdingtank med tømning under vandlinje
  • Landstrøm
  • Stik til landstrøm i ankerbrønd i stævn
  • 220 V stik om læ
  • Tystor lader
  • Forbrugsbatteri - Varta - 180 Ah                   År 2020
  • Startbatteri                                                         År 2020
  • Stereo med CD - JVC og højttalere om læ
  • Komfur med 2 gasblus
  • Køleskab med frys
  • Håndvask med koldt vand
  • Ferskvandspåfyldning på dæk
  • Redningskrans
  • Kasteline
  • Løst paraplyanker med tov
  • Fendere
  • Fortøjninger
  • Komplette cockpit hynder                             År 2022
  • Lanternemast - til brug ved f.eks. kanalsejlads

Stamdata

  • Farve:                        Hvid m. blå stribe
  • Årgang båd:             1983
  • Årgang motor:        2007
  • Materiale:                Glasfiber


  • Længde LOA:                      8,95 m.
  • Bredde:                                 2,90 m.
  • Dybgang:                              1,35 m.
  • Vægt:                                 4.200 kg.

Samtlige oplysninger om båden er oplyst af bådens ejer og er med forbehold for fejl.

Oplysninger garanteres ikke af Yacht Dreams Aps.