4006_Thore_Larsson_Koster_32

SEJLBÅD

Thore Larsson Koster 32


  • Liebhaveri fra aller øverste hylde
  • Årgang 1987
  • Bukh DV 24  Ferskvandskølet. 1.375 timer
  • Hjemhavn: Nordjylland
  • Pris: SOLGT

Beskrivelse


Et smykke på vandet   *   Klassisk skønhed   *   100% perfekt   *   Liebhaveri på meget, meget højt niveau 


Lad os starte med at slå fast: Vi er her oppe på aller øverste niveau. Jeg tør roligt sige: Det her må ubetinget være den flotteste Thore Larsson der findes. Skibet har levet og sejlet hele sit liv med en helt enestående grad af omhu. Kærlighed modtaget fra sin eneste ejer fra første dag. Én og samme ejer alle dage, som naturligvis stadig sejler skibet.  


Bygget i 1987 af Thore Larsson bådebyggeri i Kungsviken på øen Orust i Sverige.  Købt ind her til Danmark af ejeren, hvor skibet har sejlet lige siden under meget kyndig hånd.  Fra skibets første dag og til nu sejlet, passet og plejet af en fagmand ud i bådebygning og bådvedligehold.


Navngivet med stolthed:  ”Indiana”.


Alt er perfekt og naturligvis er ejerens private bolig også bygget til formålet, så båden opbevares indendørs bortset fra om sommeren.  Båden har nemlig altid været sejlet i alle årerne. Hun lever derfor på alle måder op til selv de mest kritiske krav også til aktivt brug.

”Indiana”  er et sandt smykke, som vel nærmest blot er bedre end den dag skibet blev søsat første gang for 35 år siden.


Skibet skal naturligvis opleves og ses i alle dets utroligt flotte detaljer. Hun fortjener også at blive sejlet uagtet at man tænker:   ”Indiana” burde stå udstillet til evig glæde, for alle som sætter pris på ædle skibe af klassisk herkomst. I en helt unik stand som ganske enkelt ”ikke findes”.

En kvalitet og udførelse, som ikke længere bygges!



 

Historien og skibet:
”Indiana” har bådnummer 114.  Det er et fortløbende nummer. Det betyder at vi her har nybygning nr. 114 fra Thore Larssons hånd.  Af typen her er der i alt bygget 7 stk.  ”Indiana” er den nyeste af disse.


Thores værft lå som nævnt på øen Orust i Sverige.  Området hvorfra det meste af ædel svensk bådebygger tradition og håndværk udspringer. Malö, Najad, Halberg-Rassy med mange flere.


Efter en del snak med Thore fik den nuværende ejer i 1987 ”lov til at købe skibet”. Hun lå dengang under nybygning. Vi sidder derfor også med de originale købspapirer på båden, hvoraf dansk momsbetaling naturligvis også fremgår.


Skibets dimensioner er 9,50 m. x 3,00 m. og hun stikker 1,76 m., med en samlet vægt på 6,7 ton hvoraf 2,875 ton er i blykølen.  Skibet er langkølet og bjærger sig på enestående vis i alt slags vejr.


Skibet er tydeligt inspireret af ”Laurin-kostere" i hele sin konstruktion og bygget i en kvalitet som ganske enkelt tilhører en helt anden epoke, hvor tid ikke på samme måde var en knap faktor som den er i dag.

 


Motor:

Det bedste der fås naturligvis! Det helt rigtige i båden her: Bukh DV24 ” cylindret diesel med 24 hk og ferskvandskølet.


Der er monteret ny original Bukh instrumentpakke fra år 2022.


Der var timetæller i det originale instrument og motoren er derfor garanteret til kun 1.350 timer + ca. 25 timer fra i år.

 



Bundbehandling:

Hele bunden er renset helt i bund i år 2008. Der efter er der brugt "Hempel Platin" primer samt "Hempel Classic" bundmaling. Efterfølgende er bunden hvert eneste år vandslebet til primer. Primer suppleret og derefter bundmalet.




Skibet skal ses:
”Indiana” er fyldt med fine detaljer og håndværk som ikke er beskrevet her.  Hun skal ganske enkelt ses og opleves.


Seriøst interesserede købere er derfor velkomne til at tage kontakt og høre nærmere.


Efterfølgende kan der aftales besøg på skibet og du kan få hele historien om ”Indiana” gennemgået og fortalt på første hånd.


Skibet fremvises og historien fortælles naturligvis af ejeren selv. Han kender jo alt ombord fra mindste nitte til hver en millimeter af den sirligt, malede tynde blå staffering ved vandlinjen.


Skibet er nu på land og ses derfor nemt i sin helhed, hvor hun står 100% parat til skue. Tørt og godt indendørs på ejers adresse.




Vi glæder os til at se hende overtaget og værdsat af sine nye ejere.


 

Udstyr & detaljer

Bygge materialer

  • Klædningen er i afrikansk mahogni.
  • Spanterne er lamineret egespant med 2 svøb.
  • Alt er nittet med kobbernagler.
  • Dækket er plywood med teak.
  • Aptering er lakeret teak og mahogni.
  • Skot er holdt i ædelt lyst abbachi træ.
  • Ruffet er oregon pine.
  • Roret er egetræ.
  • Vinduer er nye. Årg. 2017 (Polycarbonat)
  • Teak i cockpit og på ruftag er nyt.



Motor


  • Bukh DV24
  • 2 cylidret diesel på 24 hk
  • Ferskvandskølet.



Rig, mast og sejl

  • Mast og bom er Silver Spruce. (Californisk kæmpefyr).
  • Rullegenoa Northsail 3DI comp. 38m2 Årg. 2019
  • Storsejl Carlsen Spectra.  28m2 Årg. 2007
  • Spiler er original Miller and Withworth.
  • Spilerstage er Sitka Spruce i buet udgave.
  • Rulleforstag Facnor Flat Deck Furler (Stor udveksling). Årg. 2019
  • Alle fald og tovværk: Perfekt stand.
  • 6 stk. Lewmar spil.
  • Nye sallingshorn med fald klamper.
  • Spiler skøder og barberhal.


Øvrigt udstyr

  • Autopilot - Rorpinds pilot. Årg. 2018
  • Oliefyr Ebersp. 2Kw incl. Rustfri box. Årg. 2017
  • VHF.
  • Kompas x 2
  • Redningsflåde Plastimo, 4 mands. (Skal serviceres)
  • 10 kg. Sea grip anker med rustfri kæde og blytov.
  • Ekstra rustfrit plovanker med blytov
  • Ankerkasse agter,   kulfiber + mahogni
  • Cockpit sejl. Årg. 2022
  • Spayhood. Årg. 2022
  • Bompresening. Årg. 2022
  • Toilet Jabsco manuel. Årg. 2016.
  • Rustfri holdingtank dækstømning. Årg. 2014
  • El kølebox 12 volt.  Årg. 2017
  • ENO komfur og ovn. Gas. Årg. 2017
  • Isbox i pantry bord. (Til løs is)
  • Dobbelt vask med saltvand og ferskvand.
  • Ferskvandstank 80 liter rustfri med renselem.
  • Dieseltank 45 liter rustfri.
  • Nye gardiner. Årg. 2021
  • Autopilot.
  • Ekstra tærezink.
  • Form til støbning at tærezink medfølger.
  • Nyere slanger til ferskvand.
  • Cockpitbord.
  • Badestige
  • Fortøjninger.
  • Fendere.

Stamdata

  • Farve:                       Natur
  • Årgang båd:            1986           
  • Årgang motor:        1986
  • Materiale:                Træ


  • Længde LOA:         9,50 m.
  • Bredde:                    3,00 m.
  • Dybgang:                1,76 m.
  • Vægt:                       6.700 kg.

Samtlige oplysninger om båden er oplyst og verificeret af bådens ejer og er med forbehold for skrive og stavefejl